Wygodne drogi bez korków

Od wybudowania tunelu POW korki na Ursynowie stały się jeszcze większe. Sprzeciwiamy się zwężaniu ulic dla kierowców. Skutecznie obroniliśmy ul. Stryjeńskich, Bartóka i Jastrzębowskiego przed zwężeniem. Chcemy, żeby buspas na ul. Puławskiej funkcjonował wyłącznie w godzinach szczytu w tygodniu.

W 2016 roku powstrzymaliśmy kontrowersyjny pomysł zwężenia ul. Stryjeńskich i namalowania na niej pasów rowerowych kosztem jezdni. Wówczas naszą petycję w tej sprawie podpisało ponad 1.700 osób. Rok później obroniliśmy ul. Bartóka i Jastrzębowskiego przed zwężeniami, zabraniem miejsc postojowych i namalowaniem na nich pasów dla rowerów. W pierwotnych założeniach radykalnych rowerzystów, którzy zaproponowali te zmiany, ulice te miały wyglądać tak jak ul. Dereniowa i Cynamonowa. Kłopot w tym, że wg badań nawet 70% rowerzystów wybiera na nich jazdę rowerem po chodniku, a nie po pasach dla rowerów namalowanych na jezdni. W efekcie nie dość, że ograniczono przepustowość tych ulic, to dodatkowo zmarnowano aż 1,5 mln zł na ich przebudowę!

W 2022 roku na ul. Puławskiej namalowano buspas, kosztem jednego z trzech pasów ruchu. O ile idea poprawy komunikacji miejskiej jest atrakcyjna, to jednak zawsze trzeba wdrażać ją z głową. Kłopot w tym, że buspas wprowadzono jako całodobowy i obowiązujący przez 7 dni w tygodniu. Wg oficjalnych informacji z ZTM wprowadzenie buspasa nie zmieniło zanadto punktualności kursowania autobusów na ul. Puławskiej w weekendy, a jednocześnie kierowcy nie mogą w soboty i niedziele korzystać z pasa ruchu, który przez większość czasu stoi pusty. Powoduje to jeszcze większe korki i obniżenie poziomu życia mieszkańców Ursynowa.

Jako „Koalicja Mieszkańców Projekt Ursynów + IMU” sprzeciwiamy się całodobowemu buspasowi na ul. Puławskiej i proponujemy ograniczenie godzin jego funkcjonowania wyłącznie do godzin szczytu, w tygodniu. Wielu mieszkańców musi dojeżdżać samochodem w weekendy ul. Puławską do zlokalizowanych tam sklepów, hipermarketów i punktów usługowych. Ich dojazd obecnie jest znacząco utrudniony, z uwagi na tworzące się tam korki.

Największym wyzwaniem drogowym na Ursynowie jest rozwiązanie problemów z korkami na ul. Płaskowickiej, która po oddaniu tunelu POW do użytku, stała się niezwykle zatłoczona. Każdego dnia w obu kierunkach przejeżdżają nią tysiące aut. Duża część mieszkańców chciałaby, aby ul. Płaskowickiej została poszerzona do dwóch pasów ruchu w obu kierunkach, na całym odcinku. Ten pomysł z pewnością udrożniłby ruch na tej ulicy, natomiast dodatkowo zachęcałby kierowców z Wilanowa do poruszania się ul. Płaskowickiej. Mogłoby to jeszcze mocniej zwiększyć tranzyt przez Ursynów i ograniczyłoby zakres Parku nad tunelem POW. Co ciekawe, w pierwotnej koncepcji parku linearnego wzdłuż ul. Płaskowickiej, wybranej w konsultacjach w roku 2016, pomysł dwupasmowej ul. Płaskowickiej był wpisany w koncepcję parku. Na ten moment obecne władze dzielnicy nie planują poszerzania ul. Płaskowickiej.