Minęło prawie 50 lat od powstania Ursynowa Północnego, jednego z najbardziej charakterystycznych osiedli dzisiejszej Warszawy. Wydaje się, że taki okres jest wystarczający do osiągnięcia stadium końcowego i finalnej wersji projektu zapoczątkowanego na początku lat 70. Ostatnio uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego po północnej stronie ulicy Ciszewskiego zdaje się przeczyć tej tezie.
Zapadła decyzja o likwidacji parkingu pomiędzy ul. Bacewiczówny, Ciszewskiego a al. KEN, w jego miejsce powstanie blok mieszkalny.
Jednocześnie plan przewiduję rozbudowę istniejących, naziemnych parkingów przy: ul. Jastrzębowskiego 5 i 28 poprzez ich nadbudowę jako rozwiązanie problemu likwidacji 150 miejsc parkingowych. Spotkało się to z uzasadnionym protestem ze strony mieszkańców, którzy postulowali m.in. ograniczenie maksymalnej ilości kondygnacji tychże parkingów do 2 pięter (plan dopuszcza maksymalną zabudowę do 3), argumentując to względami estetycznymi oraz ograniczeniem nasłonecznienia dla najniższych mieszkań w sąsiedztwie parkingów.. Pomimo petycji popartej kilkuset podpisami, przygotowanej przez Piotra Antosiuka z naszego stowarzyszenia uwagi te nie znalazły odzwierciedlenia w ostatecznej wersji planu. Drugim problemem jest sama realizacja potencjalnej inwestycji. Spółdzielnia musiałaby znaleźć inwestora, bądź z własnych środków sfinansować rozbudowę istniejących parkingów. Widać wprost, że ciężar zapewnienia miejsc parkingowych został przeniesiony z miasta na spółdzielnię.
Niedostateczna ilość miejsc parkingowych nie jest wyłącznym problemem mieszkańców Stokłosów. W związku z presją deweloperską i lokowaniem przez miasto nowych inwestycji mieszkaniowych na terenie dzielnicy Ursynów, pojawia się ryzyko niedostatecznej ilości miejsc parkingowych dla dotychczasowych mieszkańców.
Czy rozwiązaniem mogłaby być rozbudowa oraz rozszerzenie funkcjonalności parkingu P+R Ursynów? Obecny naziemny parking, położony na kluczowym skrzyżowaniu ul. Bartoka i Al. KEN, mający w swoim najbliższym sąsiedztwie m.in. Szkołę Podstawową nr 303, UCSIR czy Dom Sztuki zapewnia 165 miejsc parkingowych dla przesiadających się do komunikacji miejskiej. Rozbudowa parkingu o kilka kondygnacji, stworzenie kilkuset nowych miejsc parkingowych z przeznaczeniem nie tylko dla korzystających z transportu publicznego, ale przede wszystkim dla okolicznych mieszkańców mogłoby zniwelować problem parkowania w tej części Ursynowa.
Tomasz Sulejko
Stowarzyszenie PROJEKT URSYNÓW
t.sulejko@projektursynow.org